تبلیغات
ایران اندیش - چالش هایی پیرامون فساد اداری
سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، علمی و زیست محیطی
چالش هایی پیرامون فساد اداری
1394/08/13 ساعت 23:42 | نوشته ‌ مجتبی انوری | ( نظرات )
فساد اداری در جامعه رو به رشد است ... 



رئیس دیوان عدالت اداری کشور حجت الاسلام محمد جعفر منتظری ، در جلسه شورای اداری در شهر بابل در استان مازندران ( سیزدهم آبان 94 ) ، با انتقاد از کم کاری ها ، انجام ندادن کار مردم در زمان مقرر و نبود سلامت اداری را یک آسیب برشمرد و چنین بیان کرد : « فساد اداری در جامعه رو به رشد است » . وی افزود : « یکی از بزرگ ترین آسیب های جامعه اسلامی ، نبود سلامت اداری است  . در سال های اخیر شکایت از مدیران دولتی افزایش یافته است . آمار شکایات دیوان عدالت اداری ما رو به رشد است و قضات ما زیر بار این مسئولیت سنگین در حال فرسوده شدن هستند . باید رضایت ارباب و رجوع مد نظر قرار گیرد . کار نکردن کارمندان فساد اداری است » .

بسیاری از مسئولان قضایی و کارشناسان قضایی از فساد اداری تحت عنوان یک " مشکل مزمن و آفت " یاد کرده اند . پرونده های زیادی در این خصوص در دست رسیدگی و پیگیری است . این موضوع بارها از سوی مقامات قضایی بیان شده است که « متاسفانه در برخی سازمان ها و نهادها و دستگاه ها فساد اداری در حال رشد فزاینده است و دیده می شود که کار ها با گرفتن رشوه ، زیرمیزی و یا هدیه برطرف و حل می شود » .

تعریف واحدی از " فساد اداری " نه در ایران ، بلکه در جهان وجود ندارد ؛ چرا که مصادیق فساد متعدد و متفاوت بوده و در قالب واحد قرار نمی گیرند . فساد را از نظر اندازه و مقدار به دو دسته می توان تقسیم کرد : " فساد کلان و فساد خرد " . " فساد کلان " به فسادی گفته می شود که به بالاترین سطوح و مقام های دولتی نفوذ کند و مبارزه با آن و ریشه کن کردن آن دشوار است . " فساد خرد "عبارت است از فسادی که در سطوح پایین تر و در بدنه اجرایی دولت و دستگاه ها وجود دارد که معمولا چنین فسادی در اغلب کشورها مشهود است و تنها با نظارت دقیق و ضوابط حاکم بر سیستم اداری می توان تا حدی از آن جلوگیری کرد .

نکته مهم در فساد اداری ، این است که عامل اصلی به وجود آمدن " فساد فعال " ، رشوه گیرنده است . در حالیکه رشوه گیرنده فردی منفعل است و تا زمانی که دواطلبی برای پرداخت رشوه نباشد ، چنین فسادی به وجود نمی آید . از این رو در بسیاری از جرائم ، عامل اصلی فساد کسانی هستند که خواهان ارتکاب این جرم هستند و چون این افراد خارج از دولت یا نهادها یا دستگاه ها قرار دارند ، عامل فعال کمتر مورد توجه قرار خواهد گرفت .

پیدایش " رشوه خواری " به دو عامل بستگی دارد . اول فرصت رشوه خواری و دوم انگیزه برای رشوه خواری است . وجود فرصت امری است که عمدتا مدیریتی و سازمانی است ، در حالیکه انگیزه رشوه خواری صیغه فردی است . در چارچوپ دیوانسالاری پیچیده کنونی ایران ، بیشتر بر نفس فرد و انگیزه فرد رشوه خوار یا رشوه دهنده و امور کیفری تاکید می شود . در ایران شناسایی و کشف رابطه های پنهانی در فساد اداری ، و برخورد قضایی و پلیسی با آن دشوار است و گاه چنان این فسادها حرفه ای صورت می گیرد که پیگیری و حتی اثبات آن غیرممکن است .

یکی از چالش های در رونق گرفتن بازار رشوه در نظام اداری ، همچون هر بازار دیگری که دارای بخش عرضه و تقاضا و همچنین واسطه و دلال است ، " کارچاق کن ها " هستند . اهمیت کار دلالان رشوه بسیار حساس است ، چون هر چه نیاز به پنهان کاری در مبادله خدمات بیشتر باشد ، اهمیت شان بیشتر خواهد شد .

در اقتصادی مانند کشور ما که دولتی و شبه دولتی است و محیط کسب و کار رقابتی نباشد ، فرصت رشوه خواری برای برخی از کارکنان دولت به اخذ سهمی از رانت های انحصاری مهیا می شود .

یکی از راه های مقابله با فساد این است که هر مقامی دچار تخلف شد ، ابایی از تعقیب قانونی آن وجود نداشته باشد و تنها به حکم برکناری و بازنشستگی پیش از موعد  یا نوشتن استعفای وی اکتفا نشود ؛ بلکه برابر قوانین جاری با فرد متخلف برخورد شود .

 بازرسان با تجربه در امور بازرسی و نظارت بر اصلاح سیستم اداری تاکید دارند و بر این باورند که سیستمی موفق است که نظام اداری آن شفاف و پیچیدگی نداشته باشد . در این خصوص چهار مدل زیر قابل طرح و بررسی است :

·         سیستم ساده و بی ثبات

·         سیستم ساده ( شفاف ) و با ثبات

·         سیستم پیچیده و بی ثبات

·         سیستم پیچیده و با ثبات

بی مسئولیتی ، عدم پاسخگویی مسئولین ، رانت و فساد اداری ، سردرگمی و بلاتکلیفی ، استفاده از مدیران ناکارآ و ضعیف ، ناهمگونی ساختار اداری ، اختلاف نظر ، بی برنامگی ، قوانین و مقرارات بازدارنده ، بهره وری بسیار پائین نیروی کار و ... از مشخصه های " سیستم های اداری پیچیده و بی ثبات " از جمله کشور ماست .

کارشناسان اقتصادی کشور مالزی براین باورند که یکی از پیشترفت های دهه اخیر این کشور ، نتیجه اساسی با " فساد ادری " بوده است . در این خصوص " کمیته یکپارچکی مدیریت ادرای دولت مالزی " شکل گرفت که هدف آن حل ضعف های مدیریت و خدمات عمومی هماهنگ و برخورد جدی با سوء استفاده کنندگان از موقعیت های سازمانی  بوده است . دولت مالزی مفهوم فساد اداری را در قانون مشخص کرد. طبق این قانون موارد مرتبط با " رشوه و سوء استفاده از موقعیت " از مصادیق بارز فساد هستند . تاسیس آژانس ضد فساد ، تاسیس دفتر شکایت های مردمی ، ایجاد مرکز برنامه ریزی مدیریت و مدرنیزاسیون اداری ، برنامه اصلاح ساختاری های ادرای مالی ، بهره برداری موثر از فناوری اطلاعات  و ... از این موارد بوده  است .

 


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
1394/08/14 09:30
مردم دیگر از این همه فساد اداری و بی عدالتی خسته شده اند. برای انجام هر کاری باید حتما هفتخوان رستم را طی کنیم آخر سر در همان نقطه اول هستیم . در سیستم اداری ایران کارها به سختی پیش میرود . بارها مراجعه برو فردا بیا برو بعدا بیا سرم شلوغه وووووو . آدم خسته میشه تو این ترافیک برای یک امضا هر روز مراجعه کنه . حتی مسئولان دفاتر مدیران با تندخویی و حتی فحاشی برخور میکنند . نظام اداری ما بیمار است و نیاز به دکتر دارد که مالجه شود . هیچکس پاسخگو نیست بی مسئولیتی بیداد میکند . بنظرم خود دیوان عدالت اداری که انواع پرونده ها را تشکیل و رسیدگی کرده میتواند نسخه بهتری ارائه کند تا بعنوان یک دستور ادرات دولتی ملزم به انجام کار ارباب رجوع در کمترین زمان شوند و فساد اداری کمتر شود.
1394/08/14 09:06
سلام . وقتی زمینه فساد مالی برای بعضی دولتمردان فراهم و اختلاس های میلیاردی صورت می گیرد و مدیران ارشد بانکها پول را می گیرند و شبانه فرار میکنند ، مسلما بدنه فساد میشود و به شیوه های مختلف فساد خود را نشان میدهد . بنظرم ریشه را باید خشکاند .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
آمار بازدید کنندگان
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :