تبلیغات
ایران اندیش - 25 میلیارد تومان صرف نگارش برنامه پنجم توسعه کشور
سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، علمی و زیست محیطی
25 میلیارد تومان صرف نگارش برنامه پنجم توسعه کشور
1394/09/20 ساعت 08:42 | نوشته ‌ مجتبی انوری | ( نظرات )

 با توجه به وظیفه نظارتی مجلس ، چرا بر اجرای قانون برنامه پنجم نظارت نشد ...

در گزارش " ناکارآیی برنامه پنجم توسعه اقتصادی کشور " که در خرداد ماه 1393 در سایت " ایران اندیش " از سوی نگارنده منتشر شده است ، چنین آمده است : « برنامه پنجم توسعه اقتصادی ( 1390 – 1394 ) پاسخگوی تحقق رشد اقتصادی کشور نبود و موجبات توزیع ناعادلانه ثروت را فراهم ساخت . در این برنامه در اکثر موارد با عدم تحقق اهداف برنامه مواجه هستیم . این برنامه از آغاز مشکلات و نواقص زیادی داشت و مهمترین نقص آن ، شفاف نبودن تکلیف و به کارگیری عبارت " دولت مجاز است " می باشد . برنامه پنجم برنامه ای "مبهم و غیراجرایی " بود و را های فرار و پاسخگو نبودن در قانون باز است . برنامه های پنج ساله باید براساس الگوی اقتصادی مناسب و برپایه برنامه بهینگی تدوین گردد . جدایی و هماهنگ نبودن دستگاه ها نوعی " روان پارگی برنامه ریزی " Planning Sehizophrenia( شیزوفرنی برنامه ریزی ) را شکل می دهد » .

در گزارشی که اخیرا ( آذر 94 )  از سوی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی تحت عنوان " آسیب شناسی عدم تقارن میان تقویم سیاسی و برنامه ریزی کشور "  منتشر شده است ،  چنین برنامه ریزی را « بیهوده و بی ثمر » قلمداد کرده است و به این نکته اشاره شده است که « هریک از اعضای حاضر در کار گروه تخصصی قانون ، کار گروه های تخصصی و فرعی برای تدوین برنامه پنجم توسعه رقمی بین پنجاه تا یکصد و پنجاه هزار تومان برای هر ساعت دریافت کرده اند . برمبنای محاسبات قید شده رقمی بالغ بر 25 میلیارد تومان صرف نگارش و تدوین برنامه پنجم توسعه شده است » .

گزارش ارائه شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس در ارائه راهکار در تدوین برنامه های پنجساله و عدم همخوانی آن با دوره چهار ساله ریاست جمهوری و مجلس ، در مجموع گزارش بسیار ضعیفی است . به نظر بیشتر محققان و کارشناسان کشور ، مرکز پژوهش های مجلس پس از دوره پنجم مجلس از مسیر اصلی خود دور شده و بیشتر سیاسی شده است . " کارمند محوری " جایگزین " پژوهش محوری " و در بعضی از دفاتر تخصصی از مدیران و کارشناسان غیرمرتبط استفاده می شود . 

این مرکز در طی دهه گذشته  بیشتر کارمند جذب نموده تا پژوهشگرارشد !!!!  گزارش های تهیه شده از سوی این مرکز بیشتر جنبه کلی گویی و اثر بخشی لازم را ندارد و حوصله خواننده را سر می برد . " کارمندعلمی " کسی است که تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شده و تجربه لازم را برای جذب در یک نهاد پژوهشی تصمیم ساز ندارد . متاسفانه مرکز پژوهش به جای جذب پژوهشگران استراتژیست ، به سمت کارمند محوری و جذب نیروهای کم تجربه و حتی غیر مرتبط سوق داده شده است . 

متخصصان و پژوهشگران ، مرکز پژوهش های مجلس دوره پنجم را ، مرکزی " پژوهش محور " ارزیابی می کنند که اثر گذاری فراوانی در اظهار نظر لوایح و تدوین قوانین داشته است . تهیه گزارش کارشناسی مرکز پژوهش های مجلس دوره پنجم همواره مورد استفاده دستگاه های اجرایی قرار می گرفت .

این انتقاد بر عملکرد " مرکز پژوهش های مجلس دوره هشتم و نهم " وارد است که در این دوره ، قانون برنامه پنجم توسعه از سوی مجلس تصویب گردید  و با توجه به وظیفه نظارتی مجلس ، باید بر اجرای این قانون نظارت می شد .  

امید است مرکز پژوهش های آینده مجلس ، مرکزی " پژوهش محور و تخصص محور " باشد . 


می توانید دیدگاه خود را بنویسید
1394/09/20 14:06
مرکز پژوهشهای مجلس دچار سلیقه محوری شده است . قبول دارم پژوهش محوری جای خود را به کارمند محوری داده و مدیریتهای غیرمرتبط در بعضی دفاتر تخصصی حاکم شده است
1394/09/20 09:23
مرکز پژوهشهای مجلس از مرکز پژوهشی خود سالهاست که خارج شده است و قابل مقایسه با مرکز پژوهشهای دوره پنجم نیست و نخواهد بود .
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.
 
آمار بازدید کنندگان
بازدید امروز :
بازدید دیروز :
بازدید این ماه :
بازدید ماه قبل :
بازدید کل :